På konferensen fastfeedback.se berättade Jesper Thaning från Bestbrains hur Danska bolagsverket (erst.dk) lyckades modernisera och digitalisera sina tjänster hjälp av Agila kontrakt.
erst.dk’s budget är på 600 Miljoner kr, vilket kan anses vara ett program snarare än ett projekt. De har lyckats väldigt väl i sin implementering (nöjd kund + lev samt projekt som levererats på tid).
Jespers framgångsfaktorer:
- Kompetent kund (vilka att bli kunnig beställare)
- Co-location : kund och leverantör satt på samma plats
- Att de lärde sig bryta ned projektet i mindre bitar (sk. slajsning)
- Agila kontrakt (gemensamt incitament att lyckas och att processen är överenskommen)
En intressant detalj var hur viktigt det var att söka lösa problem ihop snarare än att sätta sig i skyttegravar. Även om det Agila kontraktet beskriver hur processen fungerar är det lika viktigt att både parter förstå vad det betyder och det egna ansvaret att söka ett sådant beteende. Detta fick bägge parter aktivt påminna varandra om under projektets gång.
Om ni vill fördjupa er i upphandlingsprocessen inkl. urvalskriterier och prismodell, se Jespers slides ”Agile Contracts in the Danish public sector – a case study of a large-scale program”.
psst: erst.dk kommer att erbjuda studiebesök under hösten ”on site”. Om funderar på att använda Agila kontrakt och har intresse av att delta – hör av er till Mattias via info@ agilakontrakt.se.
1 comment for “Hur erst.dk lyckades med ett megaprojekt med hjälp av Agila kontrakt”