I april samlades kunder, leverantörer och jurister i Köpenhamn, för att dela med sig om erfarenheter kring applicering av Agila kontrakt (ACPN 2016)
Bland deltagarna fanns bla
- Danska IT og Telefonistyrelsen – upphandlar IT projekt för offentlig sektor i Danmark
- LEGO
- Ledningen för Finlands nya digitala tjänstearkitektur (Finland)
- IT jurister som var med och skapade det danska Agila kontaktet (K03)
- Expertis på Agila kontrakt och projekt i offentlig och privat sektor (Crisp/Nordic River/Best Brains och Codentis)
En sak kan konstateras, Agila kontrakt används idag skarpt i stora nationella projekt. Några exempel är Danska Bolagsverket (60 M EUR) samt Finlands digitala tjänstearkitektur (120 MEUR). Danska Bolagsverket rapporterade att de i och med sin digitalisering (upphandlad mha Agila kontrakt):
- Levererat alla projekt på tid och budget
- Fått en väl fungerande samverkan mellan kund och leverantörer
- Reducerat antalet supportsamtal med 40%,
- Reducerat tiden att lösa kundförfrågningar med 69%
- ..samt ökat antalet kundförfrågningar löst vid första kundkontakten med 92% (!).
På konferensen deltog två meriterade jurister inom IT Rätt – Tom Holsoe samt Nicolai Dragsted. De belyste Agila kontrakt ur ett juridiskt perspektiv. De pekade att Agila kontrakt faktiskt ger en bättre riskhantering en traditionella eftersom de tydliggör processen i vilken parterna verkar samt skapar realistiska möjlighet för kunden, att stoppa icke fungerande samarbeten. För leverantören erhålls en tydlighet i kundens åtagande i projektet (roller, process samt krav på beslutsmässighet).
Vi kommer publicera korta videosnuttar från presentationerna och casen under våren. Håll utkik på twitter: @agilakontrakt.
Vi börjar med en sammanfattar de viktigaste lärdomarna från talarna på konferensen.
1 comment for “Lärdomar från nordens första konferens om agila kontrakt”