Hackathon

Ett hackathon möjliggör för flera leverantörer att demonstrera hur de skulle lösa en kunds effektmål. Ett hackathon är ett Code camp på sterioider.

Ett hackathon är ett effektivt verktyg för innovationsdriven upphandling. Kunden vill snabbt hitta den bästa lösningen på ett prioriterat problem i deras verksamhet. Hackathon är ett bra verktyg att använda när:

  • Du söker innovativa lösningar för att uppnå ett effektmål
  • Du har en bra vision, men saknar kunskap och resurser för att effektivt kunna nyttja strategiska möjligheter
  • Du vill nå ut till små, innovativa leverantörer, med rätt kunskap och mindset och ge dem förutsättningar att under rättvisa förhållanden, tävla mot de med större resurser.

I den offentliga sektorn är det ett sätt att nyttja skattemedel på ett effektivt sätt, eftersom du får möljgheten att prova flera parallella spår för en billig peng, hitta den lösnings som funkar bäst, och slutligen ges möjlighet att skala upp den. Detta skall jämföras med med traditionellt tillvägagångssätt där allt satsas på ett kort (en lösning, en leverantör), bara för att upptäcka långt senare att det inte fungera som bra som tänkt (ofta med kostsamma förseningar som följd).

Tillvägagångssätt

Ett hackathon inleds med att en kund beskriver ett utmanande problem som de vill ha löst. Under 2-3 dagar tävlar ett antal team från olika leverantörer om att skapa den bästa lösningen. Av de leverantörer som anses ha den bästa lösningarna väljs 1 -2 ut, för att under några månader utveckla en pilot. Efter pilotfasen upphandlas sedan den slutgiltiga lösningen. Alla team som deltar i hackathonet får en grundersättning för sitt deltagande. De teamen som vinner (dvs går vidare til pilotfasen) vinner sedemera kontraktet och får betalt för att bygga piloten.

Vilket är de viktigaste uppsidorna för en leverantör?

Hackathons möjligör för små, innovativa och ofta unga företag att tävla med större leverantörer under hyggligt jämbördiga förutsättningar. Detta eftersom det är kvaliteten på lösningen som bedöms i första hand, snarare än hur många resurser du kan tillhandahålla.

Anta tex. att ett gäng specialister nyligen startat ett nytt företag. I en traditionell upphandling filtreras du ut direkt i kvalifieringen eftersom ett standardkrav ofta är “redovisa ert årsbokslut sedan 3 år tillbaka”. I ett hackathon premieras i huvudsak den bästa lösningen, vilket ger dessa leverantörer en chans att visa vad de går för först.

En annan viktig uppsida är att leverantörerna får interagera direkt med beslutsfattarna hos kunden, vilket gör det lättare att bena ut det verkliga behovet.

För djupare information om hur man bedriver ett hackathon, samt lite case exempel på hur det använts, se vår artikel här.