Rätt kompetens är avgörande för att lyckas. Därför behöver du tänka igenom vilka roller och vilka personer som skall sätta inriktning och ramar för upphandlingen. Besluten som tas, kan hjälpa eller stjälpa en verksamhet under många år framöver.
En Agil upphandling går igenom tre faser (dessa överlappar ofta i tid)
- Behovsorganisationen genomför Behovsställning. Här definieras vilket problem vi vill lösa genom sättandet av mätbara effektmål. Tid och budgetramar sätts. Behovsorganisationen, initierar upphandlingsorganisationen.
- Upphandlingsorganisationen väljer upphandlingsstrategi samt genomför upphandlingen. Upphandlingsorganisationen initierar sedan..
- Implementationsorganisationen. Under Implementeringen väljs och realiseras den lösning som bäst uppnår effektmålen, genom inkrementella leveranser
Kontinuerlig återkoppling (feedback) är avgörande igenom alla faser för att vårt angreppssätt skall vara optimalt anpassat till den verklighet vi har omkring oss.
Uppdrag | Kompetens som behövs i denna fas (exempel) | Leverabler | |
---|---|---|---|
Behovsställning-sorganisation | Specificera Effektmålen, avgöra om en upphandling behövs samt initiera upphandlingsorganisationen | Verksamhetskunskap, förmåga att prioriera vad som är viktigt från verksamhetssynvinkel, visionärt tänkande "vad är möjligt", Teknisk Arkitektur, Användarstudier (UX) | Effektmål Användargrupper och prioriterade användningsfall |
Upphandlingsorganisation | Val av upphandlingsstrategi Inspirera tänkbara leverantörer att delta Kontinuerlig dialog under upphandling | Verksamhetskunskap, förmåga att prioriera vad som är viktigt från verksamhetssynvinkel, Teknisk Arkitektur, Upphandling, Kommunikation med externa aktörer | Genomförande av upphandling Implementationsorganisationen |
Implementeringsorganisation | Realisera Effektmålen | (Beror på uppdraget) | Lösning som inkrementellt (steg för steg) realiserar Effektmålen |